zaterdag 22 juli 2017

GR 128 Vlaanderenroute; Wandelen van Mollem via station Kapelle-op-den-Bos naar station Boortmeerbeek

Mollem -  Kapelle op den Bos - Boortmeerbeek
19 en 20 juli 2017

MAG 1 en MAG 2

MAG
MAG op links en rechts. Vroeger zou ik van die uitdrukking verward raken. De Mag was een Belgische mitrailleur. Moest die mitrailleur nu aan de linkerkant van de groep of aan de rechterkant? Twee hadden we er niet. Of moesten we er een extra mitrailleur meesjouwen? Nee toch!
Frank bedoelde er dit keer iets anders mee. Niet de afkorting van de mitrailleur, maar de korte samenvatting van twee dagen wandelen in Vlaanderen ten noorden van Brussel: Mais, Aardappelen, Graan. Twee dagen, en zowel links als rechts MAG. Dan haal je een hoog tempo. Alles heeft een positieve kant.
Al bij de voorbereiding merkte ik dat dit deel van de route een moeilijk klus werd. Geen overnachting in B&B's te vinden. Slechts eentje in de nabijheid van de route bij Humbeek, maar zonder mogelijkheid van een prettige avondbesteding in een restaurant. Campings vindt je sowieso al nauwelijks in België. Ook het bereiken van het begin- en eindpunt met openbaar vervoer leverde daarmee wat gepuzzel op. Nu is wandelen geen klus, dus moet er ook iets leuks zijn. Dat hebben we gevonden met een overnachting in Mechelen.
Anders dan voorgaande jaren, waarbij we de auto op het eindpunt zetten van twee dagen wandelen en halverwege overnachtten in een B&B of hotel, hebben we er nu twee aparte wandeldagen van gemaakt. Op beide dagen parkeerden we de auto op het eindpunt van die dag. Daarmee beschikten we op de avond van de eerste dag over de auto en hebben onze actieradius vergroot tot Mechelen. Een gelukkige keus.
Kapelle op den Bos - Boortmeerbeek
Dag 1 knalde er direct in met zevenentwintig kilometer, waarvan er vijf niet op de route lagen. De auto werd geparkeerd bij station Boortmeerbeek en na een mentaal gevecht met een ticketautomaat brachten keurige treinen met vriendelijk personeel ons, via een overstap in Mechelen naar het station van Kapelle-op-den-Bos. Treinpersoneel in Nederland is zeker niet onvriendelijk, maar de benadering in België straalt net iets meer. Dat trof ons ook 's avonds bij de receptie van het hotel en met de bediening op het terras. Oprecht vriendelijk bediening. Dat kan voor een deel aan onze communicatieve vaardigheden hebben gelegen, maar we rekenen deze extra warmte en hulpvaardigheid toe aan de Belgische cultuur. Iets om te koesteren.
de drooggevallen beek van Frank
Na vier aanloopkilometers bereikten we bij Ipsvoorde de route. Twee uur later vroeg ik aan Frank of hij zich nog iets opvallends op de route kon herinneren. Enige tijd bleef het stil en toen noemde hij de drooggevallen beek tussen 't Sas en Zemst-Laar. Daar was ik niet opgekomen.
Hefbrug bij Humbeek
Bij mij waren het 's-Gravenkasteel, de Lourdesgrot en de kruisweg van Humbeek, en de hefbrug over het Zeekanaal Schelde-Brussel. Van het kasteel kregen we slechts een glimp mee, van de grot kregen we ouderwetse katholieke rillingen en op de brug kregen we de zondvloed gehuld in regenkleding. En dat alles bij een temperatuur van 28 graden en een voortdurende onweersdreiging.
's-Gravenkasteel
Lourdesgrot bij Humbeek
Zeekanaal Schelde - Brussel bij Humbeek
's Middags vervaagden de beelden nog sneller. De streek wemelt van de kastelen, die veelal schuilgaan achter hekken en hagen. Ten zuiden van Mechelen ging het door dorpen als Eppegem, Elewijt en Schiplaken. Schitterende namen voor landelijke plaatsen waar wij via stegen en andere sluipwegen een goed beeld kregen van de Belgische infrastructuur en die al doordouwend direct weer vergaten. Geen rusten bij kroegen. De enkele die we passeerden waren steevast gesloten.
Kasteel 't Steen
Beter ga je hier fietsen over mooie kleine paden waar met behulp van knooppunten een snellere indruk wordt verkregen dan wandelend. Om het wandelen af te leren knopten wij bij Hever het eindpunt van vandaag aan het startpunt van vorig jaar en begonnen aan een aflooproute van anderhalve kilometer naar de auto. Einde wandeldag 1.
Grote Markt van Mechelen met op de achtergrond
de toren van de St Romboutskathedraal
Mechelen
Maar daarna kwam het mooiere deel, de avond in Mechelen. Wandelen door het oude centrum, langs de Sint Romboutskathedraal, genieten van de gevels aan de Grote Markt waar net een feest was met Zuid-Amerikaanse muziek, omrand door het paleis van Margaretha van Oostenrijk en het stadhuis met schoon beeldhouwwerk in de gevel. Schitterend.

Vervolgens via het Schepenhuis over de statige keien van de IJzerenleen, naar de Dijlekade en tot half elf met koele drank en heerlijk eten op de vismarkt uitrusten bij nog steeds tropische temperaturen, omringd door flanerende mensen. Een prachtige avond.
IJzerenleen
Dijle
Vismarkt

MAG 2 (20 juli 2017)
Van Kapelle-op-den-Bos met de trein op de tweede wandeldag via Dendermonde naar Mollem. De forensen gaan door naar Brussel, wij storten ons in het ochtendgewoel van Mollem. Alleen in de hoofdstraat moesten we voor een auto van de rijbaan af.
kerk van Mollem
Na passage van de kerk zijn we al snel buiten de bebouwde kom en dus in MAG-gebied. Nu wel mooier dan gisteren met enige glooiingen en betere panorama's, zoals bij de Steenberg. Ook vandaag houdt de horeca het bij 'Ja, Nee'. Ja, ze staan op de beloofde plek en Nee, ze zijn niet open.
licht glooiiend terrein buiten Mollem
We passeren zonder veel pauze de oordranden van Wolvertem, Sint-Brixius-Rode en Nieuwenrode. Beroering veroorzaken we niet. Overal genieten we ook deze dag de bescherming van de OLV Maria. En overal mogen we zonder problemen passeren, ook al hebben we vlak voor Nieuwenrode het idee dat onze wandelgids verouderd is en wij inmiddels over privéterrein lopen.
overal de verering van Onze Lieve Vrouw Maria

een van de weinige rusten op de tweede dag
Tien kilometer aan een stuk lopen we door, de bovenbenen verzuren. Net voor station Kapelle-op-den-Bos redt een cola-automaat onze dag en even later staan we bij de auto. Halfdrie, lekker snel gewandeld. Weer vijfentwintig kilometer afgerond. Het waren in ieder geval twee goede trainingen voor de trektocht in Noorwegen.

Elk jaar maken we enkele wandelingen over dit mooie pad. De dagberichten staan in een totaalverslag: GR 128 Vlaanderenroute.